Plantorama.dk - online planteskole og havecenter
Søg

Reklamationsret

Vi hjælper dig gerne med din reklamation.

Alle varer du køber hos Plantorama er dækket af reklamationsret og i nogle tilfælde en leverandørgaranti. Garanti kan variere fra mærke til mærke og have forskelligt indhold, men reklamationsretten er lovfæstet og følger alle produkter.

I overensstemmelse med købelovens regler ydes du som forbruger 24 måneders reklamationsret på alle varer.
For varer med begrænset levetid er din reklamationsret dog begrænset til den holdbarhedsperiode, der er sædvanlig for den pågældende vare.

Opdager du en fejl eller mangel ved en købt vare, skal du snarest muligt og inden for rimelig tid kontakte Plantorama og forklare, hvori fejlen eller manglen består. 

Reklamation kan foretages ved at kontakte vores kundecenter shop@plantorama.dk eller ved henvendelse i et af vores havecentre. Send gerne billede med af den pågældende fejl.

Lider varen af en fejl eller mangel, vil Plantorama sørge for at reparere varen eller alternativt foretage ombytning, hvis det ikke medfører uforholdsmæssige omkostninger for Plantorama.

Med mindre andet er aftalt, ydes erhvervsdrivende alene 12 måneders reklamationsret, idet reklamation skal ske straks en fejl eller mangel konstateres. Erhvervsdrivende har pligt til at foretage en sådan undersøgelse af en købt vare, som ordentlig forretningsbrug kræver.

Garanti skal tilføre noget udover reklamationsretten, det kan være at slitagedele dækkes eller andre fejl som ikke er direkte knyttet til en produktionsfejl. Du finder information om garantibetingelser i brugsanvisningen og ofte også på producentens hjemmesider.

Hvis du ønsker at læse mere om dine rettigheder som forbruger, så anbefaler vi Forbrugerstyrelsens hjemmesider hvor du finder god information om reklamation og fortrydelsesret.

Reklamation
Selv om Plantorama handler med kvalitets varer hænder det desværre, at en vare går i stykker. Nedenfor kan du læse om, hvordan du som forbruger er stillet i en sådan situation. Du skal være opmærksom på, at det kun gælder varer, der er omfattet er reklamationsretten.

Reklamationsret
Alle varer er omfattet af 24 måneders reklamationsret - det betyder, at du i op til 24 måneder fra købsdato kan reklamere over eventuelle fejl.

Bevisbyrden
Der kan i visse tilfælde være tvivl om, hvorvidt en fejl er dækket af reklamationsretten. Viser fejlen sig inden for de første 6 måneder formodes fejlen at have været til stede ved overdragelsen, og det er sælger der skal sandsynliggøre det modsatte. De resterende 18 måneder er det som udgangspunkt køber, der skal godtgøre dette. Alle kosmetisk fejl skal påpeges straks ved modtagelse af køber.

Hvis produktet har en mangel
Hvis du mener, at dit produkt lider af en mangel, vil vi udbedre manglen ved at lade dit produkt reparere af autoriserede fagfolk, men i visse tilfælde kan andre løsninger også komme på tale (jvf. købeloven). Du kan kræve ombytning, såfremt dette ikke medfører urimelige omkostninger for Plantorama, og at reklamationen i øvrigt er berettiget.

Reparation og returnering
For at indlevere et produkt til reparation skal du som udgangspunkt medbringe det til nærmeste Plantorama - husk din kvittering.

Har du købt din vare via hjemmesiden, kan du også vælge at sende varen til os.

For at lette behandlingen af din reklamation bedes du vedlægge kopi af din faktura, udførlig fejlbeskrivelse, billede af fejlen, samt information om, hvordan vi kan komme i kontakt med dig.

Varen, der reklameres over, skal sendes til:

Plantorama Web
Skæring Skolevej 199B
8250 Egå

Store varer (havemøbler m.v.) kan være svære at transportere, og her kan vi hjælpe dig. Du bedes derfor tage kontakt til vores Kundecenter: shop@plantorama.dk - her vil vi også være behjælpelig med en returadresse.

Slitage, ukorrekt brug m.v.
Du skal være opmærksom på, at der ikke er tale om en mangel, hvis denne skyldes slitage, ukorrekt brug (f. eks. i strid med brugsvejledningen) eller ydre påvirkninger (f. eks. lynnedslag). I givne tilfælde skal du selv afholde omkostningerne ved en eventuel reparation.

Er dit produkt ældre end 24 måneder
Hvis produktet er ældre end 24 måneder, er det ikke længere dækket af reklamationsretten, og derfor skal du selv afholde udgifterne til en evt. reparation.

Plantorama bruger cookies. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info, om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores persondatapolitik klik her

×