Siden 2019 har vi i Plantorama samarbejdet med Julemærkefonden om kampagnen 'Giv et barn smilet tilbage', hvor formålet er at samle penge ind til Julemærkehjemmene. Gennem kampagnen, hvor vi de to foregående år har doneret fem kroner for hver solgt Luksus julestjerne, lykkedes det sidste år at samle 125.000 kroner ind. Og i år samler vi ind endnu en gang.
Kampagnens formål er at samle så mange penge ind som muligt, men også at sætte fokus på og støtte op om det gode arbejde Julemærkehjemmene gør for så mange danske børn.
Hvert år hjælper de fem Julemærkehjem rundt om i landet ca. 1.000 børn, som af forskellige årsager mistrives. Her får de hjælp til at genfinde selvværdet, opnå mere trivsel i hverdagen og blive fri for mobning.
At skabe gode oplevelser er noget, vi har tilfælles med Julemærkehjemmene, og det er netop oplevelserne, som giver os fundamentet til at lykkes og få noget til at spire.
Formålet med samarbejdet er at støtte økonomisk gennem salg af julestjerner, men også at skabe større synlighed af den store forskel et ophold på et Julemærkehjem gør for et barn.
"Vi har igennem flere år haft et rigtig godt partnerskab med Plantorama, og at de igen i år støtter os med julekampagnen ’Giv et barn smilet tilbage’, er vi utrolig stolte over og taknemmelige for. Udover at Plantorama i fællesskab med deres kunder støtter os ved at samle penge ind til børn på Julemærkehjem, så bidrager kampagnen også med at skabe opmærksomhed omkring Julemærkehjemmene og vores arbejde. På Julemærkehjemmene hjælper vi hvert år ca. 1.000 udsatte børn i Danmark. Det er børn, der bliver mobbet, føler sig ensomme og ikke tror på, at de er noget værd. Hos os ser vi børnene blomstre op. De bliver en del af et fællesskab, og vi hjælper dem til at styrke deres selvværd. Vi er derfor meget taknemmelige for det værdifulde partnerskab, vi har med Plantorama, og for deres store engagement. Via partnerskabet er Plantorama med til at gøre en forskel for udsatte børn, som har det svært", siger Katrine Svarre Müller, der er chef for kommunikation og strategiske partnerskaber hos Julemærkefonden.
Et ophold på et Julemærkehjem er gratis for familierne og varer ti uger. Opholdene finansieres gennem salg af Julemærket, indsamlinger og donationer.
Julemærkefonden modtager 2,8 % i offentligt tilskud, og fonden er derfor afhængig af donationer fra privatpersoner, virksomheder og fonde. I takt med at færre og færre køber julemærker er sådanne bidrag kun blevet mere afgørende for Julemærkehjemmenes fortsatte virke.
Læs mere på www.julemaerket.dk